یک کشتی پرنده غول‌پیکر که میراث اتحاد جمهوری شوروی سوسیالیستی است، از دریای خزر بیرون کشیده شد.
کد خبر: ۶۰۷۳
۱۹:۲۱ - ۲۵ ارديبهشت ۱۴۰۰
به گزارش جویاخبر، در تابستان سال ۱۹۶۷ میلادی گروهی از نیرو‌های اداره اطلاعات برون مرزی سیا در اتاقی بنام اتاق سبز گردهم جمع گردیده تا در خصوص مشخص کردن عکس‌های گرفته شده توسط ماهواره جاسوسی امریکا از شهر کوچک بندری درشمال دریایی خزر با هم مجادله کنند.

به عنوان یک میان برنامه در بین اخبار فناوری، یک مطلب جذاب را برای شما دوستان سخت افزاری آماده کرده ایم. فناوری و تکنولوژی‌های بسیاری در سرار جهان تولید شده اند که بسیاری از آن‌ها به دلایل معلوم و نامعلوم از گردونه روزگار خارج شده و یا گا‌ها هیچ وقت به مرحله استفاده نرسیده اند. اما در میان آن‌ها گا‌ها مواردی شگفت انگیز به چشم می‌خورد که از جمله آن‌ها می‌توان به "هیولای کاسپین" اشاره کرد.
در تابستان سال ۱۹۶۷ میلادی گروهی از نیرو‌های اداره اطلاعات برون مرزی سیا در اتاقی بنام اتاق سبز گردهم جمع گردیده تا در خصوص مشخص کردن عکس‌های گرفته شده توسط ماهواره جاسوسی امریکا از شهر کوچک بندری درشمال دریایی خزر با هم مجادله کنند. در عکس‌های گرفته شده توسط ماهواره جاسوسی آمریکا هواپیمای آب نشین بزرگی بود از نوع آئروپلان‌ها که در یکی از بنادر نظامی روسی پهلو گرفته است اندازه آن ماشین از هر هواپیمای جنگی و یا مسافربری ساخته شده تا آن زمان بزرگتر بود، به همین دلیل ماموران سیا این آئروپلان را هیولای کاسپی (در زبان روسی به دریای خزر دریای کاسپین می‌گویند) نامیدند. تا قبل از فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی اطلاعات چندانی از پروژه ساخت آن هواپیمای آب نشین و یا آئروپلان در دست نبود، اطلاعات اولیه بدست آمده از عکس‌های هوایی هیولای کاسپی بدین ترتیب بود که این آئروپلان دارای ده موتور جت هست که هشت موتور جت در روی بال‌های آن و دو موتور دیگر در روی قسمت عقب آن نصب گردیده بود، طول این آئروپلان تقریبا" نزدیک به ۱۰۰ متر و وزن آن نزدیک به ۵۴۰ تن برآورد شده بود.
 
فیلم | هیولای دریای خزر معروف به «هیولای کاسپین» چه بود؟
بعد از فروپاشی کشور اتحاد جماهیر شوروی مشخصات کاملی از این آئروپلان در مجله‌های علمی و نظامی روسی و غربی چاپ و منتشر گردید. آئروپلان ((هیولای کاسپی (هیولای خزر)) پرنده فلزی بود که در کلاس آئرو پلان‌ها جای داشت البته مهندسان و کارشناسان روسی اولین بار پروژه‌ای آزمایشی آئرو پلان را در سال ۱۹۲۳ میلادی طراحی کرده و نمونه آزمایشی کوچکی ساخته بودند. در سال ۱۹۶۶ میلادی دکتر الکسیف سرپرست گروهی گردید که با تجارب و نتیجه گیری‌های از آزمایشات گذشته در خصوص هواپیما‌های آب نشین پروژه ساخت نمونه اولین آئروپلان را به اتمام رساندند، طول واقعی این آئروپلان ۹۲ متر ارتفاع آن ۲۲ متر و بال‌های کوچکی در وسط و انتهای بدنه وجود داشت که در مقایسه با هواپیما‌های این باله‌ها کوچک به نظر میرسیدند و طول آن‌ها ۳۷ متر بودند. گرچه ظاهر آئروپلان شبیه به هواپیما بود، اما قسمت زیرین آن مشابه با طراحی کشتی‌ها ساخته شده بود هشت موتور مستقر در روی بال‌های آن هر کدام جداگانه کششی تقریبی برابر با ده تن تولید میکردند همه قدرت این موتور‌ها تقریبا" برای استارت و بلند شدن آئروپلان از روی آب و تولید بالشتی از هوا در زیر آن کافی بود و دو موتور انتهای که در روی دم آئروپلان قرار داشتند فقط برای به پرواز در آوردن این هیولا در روی آب بود و ماکزیمم وزن بارگیری شده آن ۵۴۴ تن بود که در آن زمان بالاترین رکورد بالا بردن وزن برای هواپیما‌ها بود، البته سال‌های بعد از آن رکورد بیشترین وزن بار پرواز توسط هواپیمای باربری AN-۲۲۵ شکسته شد.
 
فیلم | هیولای دریای خزر معروف به «هیولای کاسپین» چه بود؟

تجربه ساخت هیولای کاسپی باعث ساخته شدن دو آئروپلان دیگر در سال ۱۹۷۲ گردید. اولین آئروپلان با طول کمتر ۵۸ متر و وزن ۱۲۰ تن که پروژه موفقی هم بود و برای حمل نیرو‌های ویژه نیروی دریایی تولید وساخته شد. آئروپلان دومی در سال ۱۹۸۷ میلادی ساخته و به آب انداخته شد که برای حمله به ناو‌های هواپیما بر و ناو‌های های جنگی نیرو‌های ایلات متحده امریکا و ناتو طراحی و ساخته شده بود و لقبش قاتل ناو هواپیمابر بود و در روی بدنه آن شش محل برای حمل راکت‌های دریایی بالدار هوا به دریا بر ضد ناو‌های هواپیما بر و ناو‌های جنگی در نظر گرفته شده بود. یکی از مشخصات مثبت و خوب این نوع آئروپلان‌ها پرواز و پنهان شدن از دید رادار‌ها بود و آن‌ها تقریبا" در دید کور رادار‌ها پرواز میکردند و این به دلیل ارتفاع کم پرواز آن‌ها که از ۴ تا ۱۴ متر از سطح دریا و افق بود که تقریبا" در دید خیلی از رادار‌های قرار نمی‌گرفتند. پس از ساخت این آئروپلان‌ها تقریبا" به مدت ۱۵ سال مورد آزمایش‌های گوناگونی قرار گرفتند. در سال ۱۹۸۰ میلادی که با مرگ سازنده آئروپلان‌ها دکتر الکسیف مصادف گردید یکی از این آئروپلان‌ها در هنگام پرواز آزمایش غرق شد که بدون تلفات انسانی همراه بود. با مرگ سازنده و غرق شد شدن یک فروند از آن‌ها پرونده آئروپلان‌ها برای همیشه بسته و به بایگانی فرستاده شد. ویژگی‌های ائروپلان هیولای کاسپی (KM-۱) اندازه بال جلوی ۳۷.۶۰ متر اندازه بال دم ۳۷ متر طول ۹۲ متر ارتفاع ۲۱.۸۰ متر مساحت بال ۶۶۲.۵۰ مترمربع وزن خالی ۲۴۰۰۰۰ کیلو گرم ماکزیمم بیشینه وزن برخاست ۵۴۴۰۰۰ کیلوگرم پیشرانه ده عدد موتور TRD-۷ ماکزیمم کشش موتور‌ها ۱۳۰۰۰۱۰ اسب بخار حداکثر بیشینه سرعت پرواز ۵۰۰ کیلومتر متوسط بیشینه سرعت پرواز ۴۳۰ کیلومتر برد مفید ۱۵۰۰ کیلومتر سقف پرواز ۱۴-۴ متر خدمه پرواز شش نفر. این طرح از جمله موارد گران قیمت و پر هزینه‌ای بود که به بایگانی شوروی سایق و روسیه فرستاده شد.
 
منبع:عصرایران

این خبر را به اشتراک بگذارید:

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر: