به گزارش جویاخبر،اخیرا دو گزارش را با موضوعات پس فرستادن کالا برای دی جی کالا و کالاهای ناموجود را در مورد مجموعهای که خود را «بزرگترین فروشگاه اینترنتی ایران» مینامد، منتشر کرده است. نظرهای مخاطبان تجارتنیوز را در مورد این دو گزارش بخوانید.
مشتریان راضی
گروهی از مخاطبان تجربه خوبی از خرید از دیجیکالا دارند و از عملکرد این فروشگاه راضی هستند.
– «من شخصا نزدیک به ۱۰۰ میلیون خرد خرد از دیجی کالا خرید کردم… مرجوعی داشتم کاملا راضی بودم. مثلا رادیو خریدم کابل برق روش نبود… پذیرفتن و پول رو بدون کسر ۱ ریال پس دادن بعد از ۷۲ ساعت یا گلس گوشی خریدم شکسته بود باز همینطور. شما از مغازه دار سره کوچتون چیزی بخرین ۱ ساعت نشده پس نمیگیره…! دیجیکالا اگه بد بودای همه فروش نداشت…»
– «من چندین سال است که از دیجی کالا خرید میکنم شاید تا حالا بیش از ۵۰کالا خرید کرده باشم، ولی بغیر از یک مورد بقیه کالاها سالم و با بسته بندی خوب و به موقع به دستم رسیده آن یک مورد را هم مرجوع کردم که بلا فاصله پولش به حسابم واریز شد، انصافا دیجی کالا بهترین و معتبرترین فروشگاه اینترنتی است…»
– «من در مورد مرجوع کردن کالا (به هر دلیلی) از عملکرد دیجی کالا بسیار راضی هستم. اگر به همراه علت مرجوعی تصویر کالا را ارسال کنید، سریعا مبلغ برگشت داده میشه. دریافت کالای مرجوعی توسط مامور دیجی کالا بسیار مفید و سریع است.»
– «من فکر نمیکنم هیچ فروشگاهی تو ایران تو این مرجوع کردن بدون قید و شرط تا ۷ روز به پای دیجی کالا برسه»
– «من چندین بار از دیجی کالا خرید کردم خیلی هم راضیم. پشتیبانی ۲۴ ساعته، تنوع اجناس اونم تا این حد قیمت منصفانه مگه تو کدوم مغازه پیدا میشه؟»
– «الان همین دیجی کالا کارمون رو راه میندازه. شما برین توی فروشگاههای دیگه قیمت بگیرین میفهمین که دیجی کلا از فروشگاههای حضوری هم بهتره.»
– «من مدتی تو دیجی کالا کار کردم و در بیشتر قسمتها حضور داشتم و بهتون میگم که واقعا مسولینشون هرچی میگن درست و قیمتها دست دیجی کالا نیست. مگر کالاهایی که فروشنده خود دیجی کالا هست و مشخص و چیزی دپو نمیکنه. اگر کالایی خریداری کردید که آسیب دیده یا مغایرت داره مرجوعش کنید و کاملا حامی خریدار…»
– «من چندساله تقریبا تمام خریدهای خودم رو از دیجی کالا انجام میدم به جز مواردی نظیر نان و میوه، برخی ایرادات جزئی بر عملکرد دیجی کالا وجود داره، اما در مجموع و بی اغراق باید بگم عالیه….»
من چندین بار از دیجی کالا خرید کردم خیلی هم راضیم؛ پشتیبانی ۲۴ ساعته، تنوع اجناس اونم تا این حد قیمت منصفانه مگه تو کدوم مغازه پیدا میشه؟ ولی دیجی کالا همه رو داره، خیلیم با صرفهتر از مغازههای بیرونه
خوب است اما…
گروهی از مخاطبان، معتقدند عملکرد دیجیکالا نسبت به قبل افت داشته است یا ضمن رضایت، انتقاداتی نیز به آن دارند.
– «من ۱۳ ساله که مشتری دائم دیجی کالا هستم و خیلی هم راضی هستم …، اما یکی از دوستان گفته بود که کالاهای معیوب و مرجوعی رو دوباره خراب به مردم میفروشن که دقیقا برای خود من هم سر خرید یک فن برقی و چیزایی مثل هندز فری اتفاق افتاده و خیلی ناراحتم کرده…»
– «اینکه کالا در صورت عدم رضایت مرجوع میشه بدون دردسر خوبه، ولی همون کالا دوباره میره تو سایت فروش در صورتی که با محصول معرفی شده کاملا متفاوته.»
– «به نظر من دیجی کالا باید در بحث قیمتها وسواس بیشتری به خرج بده، منظورم اینه که نباید قیمت کالای مشابه در بازار ارزانتر از این فروشگاه باشه. دوم: در مقوله کیفیت هم همینطور، قطعا کیفیت را هم باید در نظر داشته باشد. سوم: از آنجایی که چشم خریدار معطوف به تصویر کالا است، بنابراین تصویر کالا بهتر است واقعی باشد. مهمترین و ارزشمندترین بخش خرید از دیجی کالا توضیحات فنی، تشریح کالا، قسمت نظرات کاربران و صد البته سهولت مرجوع نمودن کالا است…»
– «من یکی از مشتریان ثابت دیجی کالا هستم، اما در مورد کالاهای دست دوم، این موضوع صحت داره، مثلا من یک آینه محدب ماشین خریدم وقتی بسته رو باز کردم متوجه شدم که دست دوم هست و فکر میکنم حداقل یک سال استفاده شده بود، اما به علت ناموجود شدن کالا در دیجی کالا، مرجوع نکردم…»
– «کاملا درسته که دیجی کالا ۸۰ درصد کالاها رو گرونتر از هر فروشنده ایی عرضه میکنی، اما خرید بعضی چیزا هم ازش خوبه، مثلا ساعتهای هوشمند پیدا کردنشون تو بازار دردسر خیلی زیادی داره، اما از دیجی کالا راحت تره خریدم.»
– «من چندین سال هست ک از دیجی کالا خرید میکنم، ولی من زمانی خرید میکنم که از قیمت مطمئن باشم، قیمت رو چک میکنم اگر به صرفه بود میخرم وگرنه که سایت زیاده از جاهای دیگه خرید میکنم.»
البته دیجی کالا خوبیهای خودش رو داره، ولی گلایه مشتریها هم حقه و قیمت اجناس لحظه به لحظه بالا میره و یا نایاب میشه. از دیجی انتظار میره صبر بیشتری داشته بشه
مشتریان ناراضی
برخی از کاربران، از عملکرد دیجیکالا راضی نیستند و به ویژه این سایت را عامل گرانی میدانند و در مورد تحویل کالا یا مرجوعی آن گلایه دارند.
– «من از دیجی کالا خرید کردم، ولی پست جنس را تحویل من نداد، بعد از یک ماه که منتظر شدم و خبری نشد، به اداره پست رفتم گفت جنستون برگشت خورده و من حالا نمیدونم چطوری با دیجی کالا تماس بگیرم وبگم هم پولم رادادم هم جنس را تحویل نگرفتم…»
– «دیجی کالا دیگه اون دیجی کالای ۱۰ سال پیش نیست … الان سایتها و فروشگاههای معتبر دیگری چه مجازی و چه حقیقی هستند که کالاهایی با کیفیت و قیمتی به مراتب پایینتر ارائه میدهند…»
– «عامل اصلی گرانی کالاهای دیجیتال همین سایت دیجی کالای خودمون هست. بقیه سایتها هم با تبعیت کردن از دیجی کالا به گرانی کالاها دامن میزنند، هیچ نهاد مسئولی هم نیست که پیگیری کنه…»
– «من چند وقت پیش یه گوشی خریدم تا ده روز هر چی تماس گرفتم، گفتن مییاد. طی این مدت قیمتها بالا رفت و گوشی من رو نفرستادن و گرونتر خریدم و ضرر کردم.»
– «چند ماه پیش که عدم واردات گوشی بالا سیصد یورو بحثش باز شد در عرض یک دقیقه کل موجودی دیجی کالا تو این رنج قیمت صفر شد…تمام مدلهها رو زد عدم موجودی و دقیقا چند روز بعدش با قیمتهای نجومی دوباره موجود کرد …»
– «دیجی کالا میداند که فروشگاهها چه نوع کالایی دارند، چی فروختند چی نفروختند، وقتی قیمت را بالا میبرند یا ناموجود میزنند، میتواند اخطار و بعد فروشنده را حذف کند البته اگر همش به فکر منافع خودشان نباشند.»
– «مدتها قبل خیلی خوب بود، منم خیلی خرید کردم ازش متاسفانه از اون موقعی که واسطه شده بین فروشندهها خیلی ضعیف شده و قیمتاش تفاوت داره با بازار.»
– «اولاش خوب بود، ولی از وقتی با فروشندگان دیگه کار میکنه خیلی بد شده، چون هم نظارتی بر کالای ارسالی نیست وهم پر از کالاهای بی کیفیتی شده….»
– «یکی از مهمترین نواقص دیجی کالا فرق داشتن کالای خریداری شده با مشخصات درج شده توسط دیجی کالاست، طوری که جنسی رو که میخری با اونی که در موردش توی سایت توضیح دادن بسیار متفاوته.»
– «برخی کالاها در دیجی کالا بسیار گرانتر از فروشگاه خود آن کالا هستن و من خودم شاهد اختلاف قیمت یک میلیون تومانی هم بودم و سریع سفارش خودم را لغو کردم و از فروشگاه مرکزی تولید کننده خرید کردم.»
– «متاسفانه دیجی کالا به شدت به گرانی بخصوص گوشیهای موبایل دامن میزنه و در قیمت گذاری گوشی و لبتاپ و دیگر کالای دیجیتال بخصوص، با افزایش لحظهای قیمت ارز قیمتها لحظهای تغییر میکردن، ولی با سقوط شش هفت هزارتومنی قیمت دلار قیمتا از جاشون دیگه تکون نمیخورن.»
عامل اصلی گرانی کالاهای دیجیتال همین سایت دیجی کالای خودمون هست؛ بقیه سایتها هم با تبعیت کردن از دیجی کالا به گرانی کالاها دامن میزنند، هیچ نهاد مسئولی هم نیست که پیگیری کنه
مشکل انحصار است
برخی از مخاطبان ، معتقدند دلیل این مشکلات نبود رقیب است.
– «دیجی کالا از بازار و اطمینان مردم بدجور سوء استفاده کرده و، چون شرکتهای نظیر بامیلو از دور خارج شده اند بازار از لحاظ قیمتی برای این شرکت بدون رقیب شده است در نتیجه این شرکت تعیین کننده قیمت در بازار گردیده است.»
– «به نظر من اگه دیجی کالا یک رقیب داشته باشه خیلی خوب میشه. قیمت هاش رقابتی میشه و میتونیم اجناس ارزونتر بخریم.»
– «یک رقیب باید برای دیجی کالا پیدا بشه. واقعا دیجی کالا زورگویی هاش با پیدا شدن رقیب کم میشود. من به شخصه هر رقیبی برای دیجی کالا بیاد کمکش خواهم کرد.»
– «دلیل همه این مشکلات یه کلمه است؛ «انحصار». رقیب دیجی کیه؟ هیشکی، پس میتونه، کل کشور همینه مثل خودرو و…»
به نظر من اگه دیجی کالا یک رقیب داشته باشه خیلی خوب میشه، قیمت هاش رقابتی میشه و میتونیم اجناس ارزونتر بخریم
کمیسیونها بالاست
تعدادی از مخاطبان تجارتنیوز، معتقدند برخی از انتقادات مشتریان منصفانه نیست و کمیسیونی که این شرکت از فروشندگان دریافت میکنند هم بالاست.
به عنوان یه فروشنده باید بگم کمسیون دیجی کالا بهشدت بالاست، پرداخت هاش خیلی دیر است به طور معدل نزدیک دوماه در عمل البته، هزینه بازگشت کالا خیلی بالاست و مشتری کالا را حتی استفاده میکنه و مرجوع میکنه، بنابراین هزینه بالاسری کالا شدیدا افزایش پیدا میکنه
– «کسانی که میگن تحویل نمیده فروشنده، اشتباه میکنن. شاید نتونه در اون تاریخ تحویل بده و اعلام میکنه و پول رو برمی گردونه و دوباره شما همون کالا رو با قیمت قبلیش ثبت کنید، ولی با تاریخ تحویل جدید برای خودم اتفاق افتاد که فکر کردم برای افزایش قیمت دلار بوده، ولی اشتباه فکر میکردم، چون همون کالا رو با همون قیمت فقط با تاریخ تحویل جدید بهم تحویل داد …»
– «به خاطر درصدی که دیجی کالا برای خودش در نظر میگیره و مالیات رو از فروشندگان میگیره، معمولا قیمتهای دی جی کالا از بیرون بیشتره…»
– «من از فروشندگان دیجیکالا هستم. متاسفانه امپراطوری دیجیکالا رو به گسترش است و متاسفانه هیچ نظارتی در آن نیست. من تولید کننده ساک و چمدان هستم. مدت یک سال است که دیجیکالا با فروش اختصاصی مارکهای فیرو و فوروارد و گوگانو و… در این بخش ما رو بد بخت کرده. قیمت چند برابری رو اجناسشون میگ ذارن و، چون سایت دست خودشون هست هر روز این مارکها رو با درصدهای تخفیف ۵۰ تا ۷۵ درصدی توی شگفت قرار میدن…»
– «به عنوان یه فروشنده باید بگم کمسیون دیجی کالا بهشدت بالاست، پرداخت هاش خیلی دیر است به طور معدل نزدیک دوماه در عمل البته، هزینه بازگشت کالا خیلی بالاست و مشتری کالا را حتی استفاده میکنه و مرجوع میکنه، بنابراین هزینه بالاسری کالا شدیدا افزایش پیدا میکنه…»
منبع: تجارت نیوز